Kunstwerk Elsje Christiaensbrug af

Sabine Udonieuws

Het ontwerp van Tiago, Sophie en Amber is eindelijk te bewonderen. Het kunstwerk op de Elsje Christiaensbrug is namelijk af. Hieronder kun je het volledige nieuwsbericht lezen dat op de site van de Gemeente Amsterdam is gepubliceerd.

Kunstwerk Elsje Christiaensbrug af

25 september 2023
Het kunstwerk op de Elsje Christiaensbrug is af. Het nieuwe kunstwerk is ontworpen door leerlingen van het Hyperion Lyceum. De brug is weer open voor fietsers en voetgangers. Op dit moment is er tijdelijke verlichting op de brug. Binnenkort maken we de definitieve verlichting.

De Elsje Christiaensbrug loopt over het Buiksloterkanaal tussen Overhoeks en de Tolhuistuin. De brug was vroeger voor auto’s die naar het Shell-terrein kwamen. Nu is het een brug voor fietsers en voetgangers. We hebben een kunstwerk laten maken omdat er een aantal hoge gebouwen in Overhoeks op de brug uitkijken. Leerlingen van het Hyperion Lyceum hebben in 2022 verschillende ontwerpen gemaakt voor de brug. Mensen mochten stemmen op 1 van de 3 ontwerpen.

Winnaars ontwerpwedstrijd
Het ontwerp dat heeft gewonnen heet Ecologische Voetafdruk. Het is ontworpen door Tiago Hoof, Sophie Lefèbvre en Amber Schrijvers. Dit ontwerp kreeg 378 van de 690 stemmen. De leerlingen hebben zelf de brug beschilderd met hulp van een kunstenaar.

Over het kunstwerk
De leerlingen van het winnende ontwerp leggen hun tekening uit: ‘Wij wilden graag iets doen met het thema milieu en het samenbrengen van mensen. Dat is namelijk ook wat een brug doet: verbinden. Zoals je in het ontwerp kan zien, zijn er veel planten op de achtergrond te vinden. We hebben gekozen voor planten, omdat we hoorden dat het ontwerp met ecologische verf werd geschilderd en dit vonden we wel een leuke knipoog. Diverse planten uit verschillende landen zoals Zuid Amerika en Indonesië staan voor de vele verschillende mensen in Amsterdam. De voetstappen staan voor het drukbevolkte Amsterdam en de vele mensen die er rondlopen. Ook leek het ons wel een leuk idee voor de kinderen. We hielden zelf vroeger van het lopen in voetstappen van een ander.’

Lisanne Soffner
Omgevingsmanager