Amelie van der Gaag (5e klas) wint Nederlandse Filosofie Olympiade 2024

Anna Veermannieuws

Het Hyperion Lyceum was traditiegetrouw aanwezig op de Nederlandse Filosofie Olympiade (NFO) op de ISVW in Leusden. Er deden 75 leerlingen van 30 scholen mee. Het Hyperion was naar Leusden afgereisd met drie leerlingen en één docent. De Olympiade bestaat uit twee dagen vol met filosofieworkshops, vrienden maken en essays schrijven.

Amelie heeft de Olympiade gewonnen. Met een gouden medaille gaat zij naar Helsinki in Finland van 16 tot 19 mei om te strijden op de International Philosophy Olympiad.

Bij de NFO schrijven leerlingen op basis van een gekozen quote een essay in het Engels in 3 uur tijd. De begeleidende docenten beoordelen daarna al het werk. Amelie schreef haar – door de jury lovend gerecenseerde – essay over de volgende quote:

Topic II

“Motion and existence are necessarily interrelated for the Native American philosopher. What exists has motion; what has no motion does not continue to exist. […] Thus, for the Hopi at least, there are no ‘things’ but rather the world consists of ‘events’: being, peopleing, mountaining, and so on.”

—Viola Faye Cordova (2007). How It Is: The Native American Philosophy of V.F. Cordova. Tucson: The University of Arizona Press, p. 117.

In het thema van de Olympiade dit jaar – The Future of Nature – koppelde Amelie dit aan de verandering in mindset die nodig zou zijn om klimaatverandering de baas te kunnen worden. Ons idee dat we de wereld los van de context kunnen identificeren en gebruiken, wordt ondermijnd door de wereld te zien als bestaande uit events.

We zijn bijzonder trots op Amelie en wensen haar veel succes in Helsinki tijdens de International Philosophy Olympiad!

Foto: ©NFO: filosofieolympiade.nl