Paarse Vrijdag: “Je moet jezelf kunnen zijn”

Sabine Udoalgemeen

.

“Leerlingen moeten zichzelf kunnen zijn. Het is heel belangrijk dat we Paarse Vrijdag vieren en hiermee doorgaan omdat respectloos gedrag naar andere identiteiten nog vaak voorkomt. Ook rare gedachten hierover moeten worden weggenomen”: aldus Tiago van Hoof uit klas 4.

Tiago is al een paar lid van de groep Gender (hoe je je voelt van binnen, man, vrouw of daar tussenin) and Sexuality (tot wie je je seksueel aangetrokken voelt) Alliance van onze school. ‘We vieren paarse vrijdag al sinds de school bestaat. Vorig jaar konden we het niet zo groots vieren maar dit jaar is het een echte feestdag. Er hangen veel decoraties in  de school, er liggen krantjes, armbandjes en paarse nagellak. In de grote pauze was er een catwalk voor de best dressed leerling en docent (gewonnen door Laura uit 4a en docent Marcel). In het auditorium draaide voor leerlingen uit de onderbouw de film Pisnicht, een documentaire over homofobie in Nederland.”

“Door de leerlingen te informeren, educatie te geven en dingen uit te leggen helpt dat om de sfeer op school vrijer te maken. Je moet jezelf kunnen zijn, ook als je anders bent.”