Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer in de disclaimer. akkoord

Menu

terug naar dashboardterug naar vorige paginaNieuws

232/384

Blog klas 2D in Boedapest

Klas 2D heeft zelf (met hulp van ouders) deze uitwisseling met een school in Boedapest geregeld. Lees hier hun blog, voornamelijk geschreven door Art Ubbink:

Hier een link naar de foto's op Facebook:

www.facebook.com/media/set/?set=a.920548737995195.1073741833.241707012546041&type=1

Vrijdag 27 maart: door een ouder:

"Komen ze wel?" Een golf van lichte paniek gonst over de ouderchat. Na de aanvankelijke opgewekte stemming, foto's en updates die de kinderen zelf veelal achterwege lieten -ze hadden wel wat beters te doen- blijkt de chat op vrijdagochtend nauwlettend stroomstoringen en vliegtuigvertragingen in kaart te brengen. De kinderen zelf trekken zich er vooralsnog weinig van aan, want terwijl ouders paniekerig in de weer zijn met telefoons, kranten en vliegtuig-apps, volksdansen zij er nog even lustig op los. Achteraf verneem ik dat ze zelfs hoopten dat de terugreis gewoon uitgesteld zou worden. Dat zegt wel wat. Over onze oogappeltjes.

Tegen de middag wordt duidelijk dat alles min of meer volgens plan zal verlopen, en komt de chat weer even tot bedaren. Maar niet voor lang want in de tijd dat ik nog even snel een pan soep in elkaar draai -je weet nooit hoe hongerig ze thuiskomen-hoor ik in de verte alweer het aantal piepjes per minuut op m'n telefoon toenemen.

"Komen wij er wel?" Is nu de vraag. De chat verandert in een marktplaats van beschikbare zitplaatsen in auto's, treinvertrektijden-updates en locatieaanduidingen voor aankomst en vertrekstations. Ik neem de bus. Natuurlijk de veel-te-vroege.

Schiphol. De grote opluchting.

In aankomsthal 2 zie ik gestaag het aantal ballonnen stijgen. Hoe we er precies allemaal kwamen is een raadsel, maar langzaam neemt het aantal ouders, broers en zusjes en lievelingshuisdieren in de aankomsthal toe. In de verte zie ik grote bossen bloemen. Ouders lopen nerveus heen een weer tussen de uitganspoort en de ruiten waar ze wellicht een glimp van de zó gemiste kroost kunnen opvangen. Het grote wachten is begonnen. En dat duurt lang.

Maar dan is het zover. Eindelijk. Door de poort verschijnen schor maar luidkeels de eerste jongens met wallen en koffers, de eerste omhelzingen, de grote terugkeer. Er wordt geknuffeld en gelachen, bedankt en gezoend. Dat de reis een fantastisch feest is geweest, voel je bijna in de lucht. Het lijkt alsof onze kindjes groter zijn geworden, onafhankelijker, aangestoken en overrompeld door de Hongaarse gastvrijheid. Die vrolijke vriendelijkheid verspreidt zich nu uitgelaten over de aankomsthal.

Onderweg terug hoor ik in een overvolle bus flarden van verhalen, over schoonheid en fastfoodketens, over zanglessen en barbecue’s. Thuis krijg ik paprikapoeder, drie liter Hongaarse cola en zie ik foto’s en facebookprofielen van de nieuwe vrienden. En dan vlak voor het licht uitgaat, hoor ik nog even dat mijn zoon niet kan wachten tot juni. Hij is bekaf maar opgetogen.

Lieve mensen, bedankt voor deze sensationele reis!

Donderdag 26 maart

En is de laatste hele dag alweer aangekomen. Toch wel jammer! Op school begonnen de Nederlandse kinderen met presentaties te geven over het leven in Amsterdam en Nederland. Daarna hadden we weer gym, en werden we weer verdeeld in groepen. Dit keer ging ik basketballen, maar dan gewoon op het schoolplein. Na gym gingen we een stuk door de stad rijden in een Hop on Hop off bus. We reden langs allemaal mooie historische plekken. Later stapten we uit om van het uitzicht op een berg in Buda te genieten, en we bezochten een kasteeltje daar. Toen gingen we naar een leuk marktje in een hal. Daar hadden we lángos gegeten en wat souvenirs gekocht. Het was heel leuk en gezellig om een beetje over die markt rond te scharrelen! Toen wad ons schoolprogramma afgelopen, maar we gingen nog wel wat leuke dingen doen! Zo ging ik met mijn gastgezin naar een driftautocircuit, waar mijn gastbroer en een ander acht-jarig jongetje zelf gingen rijden! Daarna was er een barbecuefeestje bij iemand thuis waar best veel mensen uit onze en een Hongaarse klas waren uitgenodigd. Dat was heel gezellig, en lekker eten! Later gingen we naar huis, en heb ik mijn koffer weer ingepakt. Nog even snel douchen en nu lekker gaan slapen! Dan ben ik morgen klaar voor de reis!

woensdag 25 -03-2015 Vandaag was een hele muzikale dag! Toen we op school kwamen, kregen we meteen zangles in de vroege ochtend! De lerares en de Hongaarse klas konden heel mooi zingen. (Wij iets minder!) Daarna werden de jongens van de meisjes gescheiden, en gingen we apart gymmen. De jongens gingen voetballen, en de meisjes gingen andere dingen doen in het park. Daarna gingen we naar het terrorhuis, een museum over Hongarije in de tweede wereldoorlog. Toen hadden we allemaal wat vrije tijd, en ging ik met mijn gastgezin naar een klein dorpje aan de Donau, waar we even gewandeld hebben, lekkere pannenkoekjes gegeten en wat souvenirs hebben gekocht. Daarna moesten we om half zeven bij een (ander) operagebouw zijn, en de voorstelling begon om zeven uur. Ik kan niet echt vertellen waar het over ging, want het was in het Italiaans gezongen, en er waren Hongaarse ondertitels bij! Ik was op het einde zelfs een beetje in slaap gevallen, omdat het zó lang duurde! (2,5 uur) Daarna gingen we moe naar huis, en zijn we snel gaan slapen.

woensdag 25-03-2015 Wat een leuke, maar ook lange dag. De dag waarop we een beetje tegen op zagen omdat we twee en een half uur naar de Opera zouden gaan. We begonnen eerst met gewoon lessen. Muziekles in het Engels stond op het programma. De Hongaarse kinderen kunnen allemaal noten lezen en ingewikkelde ritmes klappen. Ook konden ze met de klas driestemmig zingen. Twee meisjes zongen solo - wat was dat mooi! Dit was weer zo’n adembenemend stilte-moment. Toen hadden we twee uur gym, jongens en meisjes apart, wat apart. De les was in het Hongaars, dus wij deden alles in vertraagd tempo na. Daarna hadden we een moment voor onze klas alleen. We mochten in hun bibliotheek zitten en we kregen de opdracht om voor thuis een presentatie te bedenken. We benoemen allemaal verschillen en overeenkomsten van ons gastgezin en het schoolsysteem en we hebben allemaal een activiteit geadopteerd. Dat wordt nog genieten voor de ouders en docenten die in Nederland naar onze presentaties komen.

Lange stadswandeling naar het terrorhuis. Dat was een ander huis dan ik dacht (iets zoals het Amsterdam dungeon). Maar het ging over de gruweldaden tijdens de Tweede Wereldoorlog en de tijd van het communistisch regime. Na het avondeten waren we om 18.30 uur bij de opera. Vreemd, het avondprogramma begint hier opmerkelijk vroeger dan bij ons. We hadden onze mooiste kleding aan, maar de Hongaren zagen er nog mooier uit. De Barbier van Sevilla werd in het Italiaans gezongen met Hongaarse boventiteling. Sommige leerlingen konden zich best met hun Spaans redden (olé). We zaten allemaal verdeeld, tussen het grijs, in de zaal, samen met onze gastbroer/zus. Om 22.30 uur werden we opgehaald en nog even op de wifi en toen slapen, want om 6.00 uur gaat de wekker weer.

Dinsdag 24-03-2015 Ik werd weer om zes uur wakker gemaakt, maar dit keer had ik iets meer moeite met opstaan. We verzamelden eerst op school, maar gingen daar vandaan meteen weg. We gingen met de trolleybus en de metro naar het Operagebouw. Daar kregen we apart van de Hongaarse kinderen een goede rondleiding door het (hele mooie) gebouw waar we morgen volgens mij ook naar een operavoorstelling gaan. Daarna gingen de Hongaarse kinderen weer naar school, en wij naar het Széchenyi bad. Dat is een hele mooie grote Turkse badplaats. Daar waren heel veel verschillende baden, van hele warme tot ijskoude, van hele grote buitenbaden tot kleine binnen, enzovoort! Er waren ook hele lekkere sauna's en stoombaden. Daarna gingen we lunchen, en naar de Nederlandse ambassade. In de ambassade werd er uitgelegd over wat ze daar doen. Daarna gingen we allemaal weer naar huis. Hier thuis hebben we heel lekker Hongaars gegeten!

Maandag 23-03-2015 Het begon vandaag allemaal om zes uur. We werden vroeg wakker gemaakt om te komen ontbijten, ons klaar te maken voor school, en uiteindelijk te vertrekken. Eenmaal op school, en in de klas gingen we zitten, en begonnen we met de les wiskunde. We kregen eerst een blad met lastige opdrachten, en daarna deden we leuke puzzeltjes. Na wiskunde hadden we scheikunde, maar de jongens werden apart gehouden van de meisje. De meisjes gingen naar koor, waar in een zaal waar meer dan honderd kinderen tegelijkertijd alles uit het hoofd zongen, ik hoorde dat dat indrukwekkend was. Tijdens scheikunde hebben we wat experimenten gedaan. Daarna hadden we een korte pauze, en dan biologie. Iedereen had een korte presentatie voor ons voorbereid. Als laatste hadden we handvaardigheid en gingen we glazen sieraden maken. Daarna gingen we even naar een mooi parkje voetballen en kletsen en toen lunchen. Vervolgens gingen we met de bus naar het parlementsgebouw. Het was heel erg mooi, van buiten maar ook van binnen! Eerst moesten we wel door een metaaldetector om binnen te komen. Binnen kregen we een rondleiding. Daarna hadden we vrije tijd, we mochten in groepjes doen wat we wilden, maar we moesten ook gaan avondeten. Ik was eerst naar een kathedraal geweest, en toen hadden we daar een ijsje gehaald. Daarna waren we naar de metro gegaan, en gingen we toen we uitstapten naar de burger king. Toen gingen we naar iemands huis. Daarvandaan werden we met de auto naar de Donau gebracht, en maakte we daar een hele mooie, beetje koude maar toch ook heel gezellige boottocht. Budapest in de nacht is prachtig!

Zondag 22-03-2015 En dan is het zover: na lang wachten op treinen en vliegtuigen, gefouilleerd te worden op Schiphol en dan nog twee uur in het vliegtuig te moeten zitten, zijn we eindelijk aangekomen in Boedapest! Wat voelt dat dan heerlijk! We zijn warm verwelkomd door de hele groep en daarna allemaal apart naar huis gegaan. Onderweg heb ik zelfs nog een lekker ijsje gekregen! Thuis heb ik gezellig samen wat gespeeld en gepraat. Ook heb ik lekker gegeten, en nu ga ik bijna slapen, morgen moet ik namelijk om zes uur opstaan!

Zaterdag 21-03-2015 Vandaag heb ik mijn koffer ingepakt, en alle spullen bij elkaar verzameld. Ik voel de reis wel echt dichtbij komen! Morgen moet ik om twaalf uur op Schiphol zijn, en dan twee uur in het vliegtuig zitten. Nu nog even de laatste dingetjes inpakken in mijn tas, en dan ben ik klaar voor de reis!

Vrijdag 20-03-2015 Vandaag is onze laatste dag school in Amsterdam voor de reis naar Hongarije! We zijn allemaal druk bezig met ons voor te bereiden op de reis. Vanavond houden we dan ook allemaal een korte presentatie voor de hele klas en onze ouders. Hier komen allerlei onderwerpen naar boven, van ‘De Hongaarse keuken’ tot ‘De opera in Boedapest’ of bijvoorbeeld ‘Voetbal in Hongarije’. Een ding is in ieder geval zeker: we hebben allemaal heel erg zin in de reis!

Januari 2015: Halló en szervusz! Wij zijn 2 d en hebben grote plannen. Wij willen graag naar Hongarije op uitwisseling. Twee leerlingen uit onze klas hebben op eigen initiatief een uitwisseling met een klas uit Budapest bedacht en georganiseerd. Als jij ons wilt sponsoren, kan je op het volgende rekeningnummer geld doneren. NL21TRIO0198054939 t.n.v. A. Brunt te Amsterdam. Geef je tot 10 euro, dan krijg je een mooie ansichtkaart uit Budapest. Geef je tussen 10 en 20 euro ligt een handgeschreven brief met daarin een reisverslag in jouw brievenbus en boven de twintig euro ontvang je de handgeschreven brief met een kleine souvenir. Dus als je hebt gesponsord, stuur dan ook nog even een mail aan noor.brunt@hyperionlyceum.nl met jouw adres erin. Köszönöm!!!  Alvast heel erg bedankt namens heel 2D!