Hyperion Lyceum slaat eerste paal nieuw schoolgebouw

Sabine Udonieuwbouw

Gisteren is de eerste paal geslagen voor ons nieuwe schoolgebouw. Aanwezig waren de verschillende bouwpartijen, de omringende organisaties op Overhoeks, vertegenwoordigers van de gemeente Amsterdam, leerlingen, ouders en docenten van het Hyperion Lyceum. Rector Elly Loman en leerlingen Alexander (13) en Chelsey (15) mochten in de heimachine het startsein geven. Daarna is op feestelijke wijze het nieuwe bouwbord onthuld door de leerlingen. In 2018 openen wij onze deuren op de definitieve locatie in Overhoeks Amsterdam-Noord.

Tijdelijke huisvesting

Het Hyperion Lyceum heeft momenteel tijdelijke huisvesting aan de Grasweg in Overhoeks. Eerder was onze school gehuisvest aan de Tolhuisweg. Na eerdere uitbreiding, verhuizing en zelfs gehele verplaatsing van het tijdelijke gebouw op twee verschillende locaties, kijken we uit naar de definitieve locatie tussen de Badhuiskade en Bercylaan. Onze school komt op de één na laatste kavel in de zogenoemde strip gezien vanaf het IJ. We maken deel uit van de bijzondere en intense ontwikkeling van het Overhoeksgebied.

Nieuw schoolgebouw

De toekomstige locatie biedt ruimte voor ongeveer 800 leerlingen. Er wordt een ondergrondse fietsparkeerkelder aangelegd. De huisvesting van het Hyperion krijgt twee entrees. Eén ingang is gelegen aan de Badhuiskade en een tweede ingang is gelegen aan de Bercylaan. De fietsenstalling heeft een ingang aan beide kanten. Het gebouw nodigt uit tot ontmoeten en verbinden. Kleinschaligheid, licht, veiligheid, transparantie, kleur en sfeer zijn de kernwaarden van het ontwerp. De nadruk ligt op binding, ontmoeting en het ‘familiegevoel’. De centrale open ruimtes vormen het hart van de school, er zijn leerlabs als open leerruimtes en er zijn plekken waar de leerlingen elkaar kunnen treffen. Het gebouw is ontworpen door Ector Hoogstad Architecten.

Hyperion Lyceum

Wij zijn een school voor atheneum+ en gymnasium die continu in ontwikkeling is. Niet alleen vanwege de nieuwbouw, maar ook vanwege het streven naar innovatief onderwijs. Parallel aan de plannen voor nieuwbouw wordt er al op alle vlakken in de school, door en met leerlingen, docenten en ouders nagedacht over de onderwijsvisie en het onderwijsprogramma. Ouders, leerlingen en docenten hebben mee kunnen denken over het bouwontwerp.

Met dank aan fotograaf: Dennis Goedbloed.